הי סידן! לאן אתה בורח? המיתוס שבין חלב, סידן ומחלת האוסטאופורוזיס

מתוך סדרת המאמרים "כל המיתוסים, הסודות והגילויים בנושא חלב הפרה"

חלב ומוצריו מהווים אבן יסוד מאוד משמעותית בתזונה בעולם המערבי בכלל ובמטבח הישראלי בפרט.
אחת הסיבות העיקריות לכך היא ההנחה שחלב הינו מקור הכרחי לסידן. 

האמנם???

הגיע הזמן לשחוט כמה פרות קדושות בנושא!

הסידן הינו מינרל חיוני להתפתחות, גדילה ותפקודים רבים של גופנו.
הוא ידוע בחשיבותו בבניית העצמות ושמירה על מסת העצם והשיניים.
 
אוסטיאופורוזיס - המחלה השקטה
היום יודעים כי לסידן תפקיד חשוב למניעת המחלה הנפוצה בעולם - אוסטיאופורוזיס. 
פירוש המילה אוסטיאופורוזיס הינו "עצם מחוררת". זהו מצב שבו יש ירידה משמעותית בצפיפות העצם.
כמו כן, רובנו יודעים כי בכדי שהסידן ייספג בעצמות יש צורך בנוכחות של ויטמין D המיוצר בגוף, בעזרת החשיפה לשמש.
בנוסף, ספיגת הסידן הולכת ויורדת עם הגיל במיוחד אצל נשים בגלאי 48-50.
בישראל נאמד מספר החולים באוסטיאופואוזיס בכ - 200 אלף נשים וגברים.
אחת מכל 2 נשים ואחד מכל 7 גברים יסבלו מהמחלה.
מה שלא מספרים לנו זה שישנם סוגים שונים של סידן, שלכל אחד מהם אחוזי ספיגה שונים בגופנו.
סידן פחמתי (קרבונט), הצורה הנפוצה ביותר של סידן (מוצרי חלב, מרבית תוספי המזון ועוד) הינו סוג הסידן הנספג ברמה הנמוכה ביותר (4-22% בלבד). בנוסף, סוג סידן זה יחד עם חברו, סידן אוקסלט, הינם הגורמים העיקריים לאבנים בכליות, כיוון שהינם מופרשים בשתן ועלולים לגרום לאבני כליה ובעיות נוספות אחרות.
לעומתו, סידן ציטראטי נספג בגופנו באופן יעיל יותר (45%) וכיום יודעים כי הינו גורם המעכב יצירת אבני כליה.
בשנים האחרונות פותח בישראל תוסף יחודי בשם סידן אמורפי אשר רמת הספיגה שלו היא פי 2 עד פי 4.6 בהשוואה לתוספים אחרים.  
אם אתם במקרה צורכים סידן בקפסולות - אנו ממליצים בחום רב לבדוק איזה סידן אתם צורכים.
במקרה ואתם צורכים סידן פחמתי, החליפו אותו מייד לסידן ציטראטי או גלוקונט.

צריכת חלב מגבירה בריחת סידן. כיצד?

מוצרי חלב פרה מעלים את רמת החומציות בדם. בכדי לאזן את עודף החומציות שבדם, הגוף נאלץ לשחרר יוני סידן המאוחסנים בעצמות (סידן הינו מינרל בסיסי המנטרל חומציות), דבר הגורם לאורך זמן לחסר סידן בעצמות (בריחת סידן) ועל כן לעצמות חלשות וכואבות, מחלות שיניים וחניכיים.
מעניין לראות כי שברים בעצם הירך נפוצים יותר באוכלוסיות הצורכות מוצרי חלב.
מחקרים מראים כי בארה"ב צריכת החלב ומוצריו הינם מהגבוהות ביותר בהשוואה לרוב האוכלוסיות בעולם. אולם, בקרב נשים אמריקאיות בגילאי 50+, נמצא כי שכיחות השברים בעצם הירך היא אחת מהגבוהות ביותר בעולם. לעומת זאת, ממחקרים שנערכו באזורים הכפריים של סין ששם צריכת מוצרי החלב פחותה ביותר אם בכלל, שכיחות השברים הייתה חמישית מהשכיחות בארה"ב. (לקוח מספר מחקר סין).
מעניין לראות כי דווקא בארצות המערב שבהן אוכלים כל כך הרבה חלב יש שיעור גבוה יותר של אוסטיאופורוזיס מאשר באזורים שבהם החלב הוא רכיב זניח בתפריט. ואם לא די בכך, הפרות שעצמותיהן נושאות את משקלן הכבד לא שותות חלב, אלא אוכלות עשב. בעשב, כמו בשאר המזונות מן הצומח, יש סידן - כמויות קטנות בהרבה מאלה הנמצאות בחלב, אבל גוף האדם סופג אותו הרבה יותר טוב.
 
הזרחן:

במוצרי חלב יש כמות גדולה של זרחן בהשוואה לסידן. זרחן הינו מינרל אשר מתחרה עם הסידן על הספיגה במעיים, מפריע ומעכב ספיגה וניצול של הסידן בגוף ובסופו של דבר גורם למאזן סידן שלילי. כלומר, צריכה מרובה של מוצרי חלב בעצם מרוקנת את המינרלים מהעצם.

בנוסף, רוב מוצרי החלב מכילם תוסף סידן E341 אשר גורם לבעיות עיכול שונות.

חלב הפרה עשיר בהורמון הנקרא IGF-1. הורמון זה נחקר בשנים האחרונות באופן משמעותי ונתגלו מסביבו הקשרים רבים למחלות סרטן כדוגמת סרטן הערמונית בגברים, סרטן בילדים, סרטן השד ועוד... הורמון זה מפריע למערכת החיסון לחסל תאים סרטנים וכיום הורמון זה מוגדר על ידי ארגונים הרפואה כ"שותף מרכזי בהתפתחות סוגי סרטן שונים".

סרטון חשוב בנושא חלב ובריחת סידן. אל תפספסו!

טבלת סידן - אל תיהיו מופתעים

כמה מ"ג סידן יש במנה של 100 גרם מזון

חלב 120 מ"ג
גרגירי חומוס 150 מ"ג
פטרוזליה 200 מ"ג
כרוב 225 מ"ג
שקדים 260 מ"ג
סרדינים 450 מ"ג
זרעי שומשום (טחינה מלאה) 1100 מ"ג

שאלתם את עצמכם האם זכינו לראות פעם קמפיינים שיווקיים על שקדים/טחינה/סרדינים או שומשום כמזונות חשובים כמקור לסידן ?

הרי בכל אלו תכולת הסידן גבוהה פי כמה מאשר במוצרי החלב !!!

אוסטיאופורוזיס בראיה הסינית-מקרוביוטית

על פי הראייה הסינית-מקרוביוטית, הסיבה העיקרית לאוסטאופורוזיס היא צריכה מרובה של חלבונים מהחי וביניהם מוצרי חלב, כמו גם בשר, צריכה מוגזמת של מלח, קפאין, אלכוהול, משקאות מוגזים ועישון.
כל אלו פוגעים בספיגת סידן בגוף, מחלישים את העצמות ומורידים את צפיפות העצם.

Break the myth

כמו במוצרי החלב, גם חלבונים מהחי, בניגוד לחלבונים מהצומח מעלים את רמת החומציות בדם ועל כן הגוף נאלץ לשחרר יוני סידן מהעצמות על מנת לנטרל את עודף החומציות. התוצאה - עצמות חלשות, פגיעות ושבירות.

תזונה נכונה יכולה לעזור בספיגת סידן ולמנוע אוסטאופורוזיס. חלק מהתזונה ציינו במאמר זה, אולם תזונה נכונה הינה תזונה המותאמת אישית לכל אדם ואדם על פי מאפיינים אישיים אותם, לצערנו, לא ניתן לסכם במאמר זה ודורשים התייחסות אישית במרפאה.
בנוסף, טיפול בדיקור יכול להאט את התקדמות האוסטאופורוזיס ולהאט את פעילות התאים מפרקי העצם (אוסטאוקלסטים) במיוחד כאשר מדובר במצבי אוסטאופורוזיס כחלק מתופעות מגיל המעבר.

אז מה עושים?

אוכלים מזונות המהווים מקורות מצוינים לסידן כדוגמת:

  • דגנים מלאים - אורז מלא, שיבולת שועל, אמרנט, כוסמת, קינואה
  • ירקות - כרוב, לפת, ברוקולי, צנון, גרגר נחלים, בצל ירוק, פטרוזיליה, כוסברה, במיה, ארטישוק
  • אצות - בעיקר היזיקי וואקמה
  • קטניות - פולי סויה, טופו, טמפה, אדממה, שעועית, גרגירי חומוס, תורמוס, עדשים
  • שמנים, זרעים ואגוזים - זרעי שומשום (כדוגמת טחינה מלאה*), זרעי פשתן, זרעי חמנייה, גרעיני דלעת, שקדים (ממרח שקדים/שקדייה לדוגמא), אגוזי מלך, אגוזי מקדמיה, אגוזי ברזיל, אגוזי לוז, אגוזי קשיו
  • דגים - במיוחד סרדינים

* טחינה מלאה מכילה פי 4-6 סידן לעומת טחינה רגילה.

מה לא לאכול:
כפי שציינו יש להימנע מצריכה גבוהה של מוצרי בשר, מוצרי חלב, צריכה מוגזמת של מלח, קפאין, אלכוהול, משקאות מוגזים ועישון. להימנע מצריכה רבה של מזונות המכילים חומצה אוקסאלית כדוגמת קקאו (שוקולד ומוצריו), כרובית ותרד, כל אלה גורמים לספיגה מופחתת של סידן.

דגש חשוב:
יש להימנע מחומץ ומפירות הדר כולל לימון אשר עשויים להגביר בריחת סידן ולגרום לאוסטאופורוזיס.
כמו כן, יש להימנע ממזונות ארוזים שעברו תהליכי עיבוד רבים בגלל כמויות המלח העצומות שהם מכילים. 

מתמידים בפעילות גופנית שתורמת לחיזוק העצם:
פעילות גופנית מפעילה עומס על העצם הגורם לגירוי של התאים האוסטיאובלסטים האחראיים על בניית העצם.

לסיכום

סידן הינו מינרל חיוני הניתן לצריכה ממגוון רחב של מוצרים. צריכת מוצרי חלב לצורך השגת סידן אינה מומלצת כלל ואף מהווה פוטנציאל למחלות רבות. אוסטאופורוזיס הינה מחלה המחמירה בגילאי 50+ במיוחד אצל נשים והינה אחת מתופעות גיל המעבר. אנו מזמינים אותך לשמוע מה סיגי עשתה בכדי להתמודד עם תופעות גיל המעבר (לחצו על הקישור).

שלושה מתכונים עשירים בסידן

עוד בנושא

עזרו לנו בסקר קטן בנושא צריכת מוצרי חלב פרה - לחצו כאן ומלאו

2 קישורים למחקרים באותו נושא:

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    תבשיל עדשים לסתיו

    תבשיל עדשים לסתיו

    לביבות חנוכה קלות להכנה ללא שמן

    לביבות חנוכה קלות להכנה ללא שמן

    משקה עשב החיטה

    משקה עשב החיטה

    סלט לחוץ

    סלט לחוץ

    לביבות בטטה של אמא תחיה

    לביבות בטטה של אמא תחיה

    סלט רימונים לסתיו

    סלט רימונים לסתיו

    עוגת פירות יבשים

    עוגת פירות יבשים

    מרק ירקות ושעועית אזוקי

    מרק ירקות ושעועית אזוקי

    משקה ירוק לניקוי כבד

    משקה ירוק לניקוי כבד

    מתכון לראש השנה – סלט טאבולה רימונים

    מתכון לראש השנה – סלט טאבולה רימונים

    מתכונים
    בריאים

    TOP דילוג לתוכן