איך נבחר מסנני קרינה ?

כיצד נתגונן מפני השמש? I רועי סופר

קיץ, שמש, חם.

הכי טבעי בעולם לצאת ולהסתובב בחוץ עם בגדי קיץ קלילים.

גם על פי הרפואה הסינית חשוב להיות בחוץ, לספוג את חום השמש ולהזיע.

חשיבות חום השמש לגופנו:
מאז ומעולם קרני השמש נחשבו כגורם מרפא והמושג "אמבטיית שמש" הינו מושג שגור ברפואה העתיקה וחשיפה לשמש נחשבה תמיד כגורם מונע מחלות ואף מרפא.

על פי הרפואה הסינית, לחום הקיץ תפקיד משמעותי לגופנו בכך שהוא מכניס אנרגיה חמה הנאגרת בגוף. חום זה חיוני למערכת החיסון שלנו והוא עוזר להישמר בסתיו ובחורף מפני מחלות הקור, תורם לזרימת הדם ולהזנת כלל רקמות הגוף.

גם המדע מצא כי לקרני השמש ישנן השפעות בריאותיות רבות וחיסוניות כדוגמת: 

  • יצירת ויטמין D - הוויטמין האחראי בגוף לספיגת הסידן, חוזק העצמות ומניעת אוסטאופורוזיס ובעיות שיניים וחניכיים. כמו כן לוויטמין D ערך חשוב

בהגנה על הגוף בפני מחלות זיהומיות ומחלות ויראליות, חיזוק החוסן הגופני, קיצור משך המחלה ומניעה של מחלות סרטן שונות.

  • הקרניים האולטרה סגולות של השמש חשובות להטמעה של הוויטמינים בגופנו
  • חיטוי וריפוי של פצעים הקיימים על גבי העור.
  • הפרשת הורמון המלטונין ע"י המוח החשוב לוויסות המחזורים הביולוגיים בגופנו.
  • עידוד וצמיחה של שכבות האפידרמיס שבעור וחידוש תאי העור.
  • הרפיית דופן כלי הדם ושמירה על לחץ דם תקין.
  • ועוד...

מכך ברור לנו כי קרני השמש מעודדות תהליכים רבים בגוף ואל לנו לפחד מהם ואין שום סכנה להימצא תחת קרני השמש הישירות אם הדבר נעשה בצורה נכונה.

חשיפה לשמש צריכה להיות מושכלת, לזמן קצר בכל פעם וכמובן לא בשעות שיא החום.

זה המקום לציין כי בשנים האחרונות נצפתה ירידה אצל חלק ניכר באוכלוסיה ברמת ויטמין D. מצב זה נגרם ממספר סיבות עיקריות:
  • חשש מחשיפה לשמש - הרבה מאד הפחדות של המדיה מקרני השמש
  • שימוש קבוע במסנני קרינה - אשר מונעים את ספיגת קרני השמש לגופנו והשפעתן על מגוון תהליכים פיזיולוגיים הכרחיים
  • שעות משרד רבות וחוסר חשיפה לשמש

אנשים רבים, במיוחד נשים וילדים, משתמשים באופן כמעט יומי במסנני קרינה. מסננים אלו מונעים מקרני השמש לחדור לגופנו ובכך מונעים מגופנו את השפעתם החשובה אשר הזכרנו מעלה.

הרפואה הסינית והפילוסופיה העומדת בבסיסה הינן אחת מהנגזרות של החשיבה והמורשת הסינית העתיקה. מורשת זו התבססה על התבוננות במחזורי הטבע תוך ניסיון להבין את מחזוריות היקום. פילוסופיה זו רואה ביקום שלמות קוסמית בלתי ניתנת להפרדה לחלקים ובתוכו לכל יצור תפקיד משלו וכך נוצר מבנה הרמוני. מתוך כך, נוצרה הבנה עמוקה של החיים, מחזוריותם ותפקוד גוף האדם.

בראי הרפואה הסינית

על פי הרפואה הסינית, לחום הקיץ תפקיד משמעותי לגופנו בכך שהוא מכניס אנרגיה חמה הנאגרת בגוף. חום זה חיוני למערכת החיסון שלנו והוא עוזר להישמר בסתיו ובחורף מפני מחלות הקור, תורם לזרימת הדם ולהזנת כלל רקמות הגוף.

Seasons and Israeli holidays

אליה וקוץ בה:

מדוע אנו משתמשים במסנני קרינה? הרי מתוך החשש והפחד מהנזקים שקרני השמש עלולים לגרום לעור הגוף ומהחשש של היווצרות מחלת הסרטן. 
אולם, לצערנו, מרבית מסנני הקרינה הקיימים כיום בשוק, ראשית אינם מכילים חומרים המונעים את חדירת קרני ה UVA (קרני האולטרה סגול) העלולות לגרום לסרטן וגרוע מכך, מסנני קרינה במיוחד אלו עם רמת SPF גבוהה, מכילים חומרים כימיים הידועים כחומרים מסרטנים או ככאלו העלולים לגרום לסרטן. חומרים אלו חודרים לגוף דרך שכבת העור ומעודדים תהליכים סרטניים ומאיצים את הזדקנות העור ועצם הניסיון "להגן" על העור בעזרת מסננים אלו, יוצר פגיעה חריפה לא פחות.

לדוגמא: אחד המרכיבים אשר קיים כמעט בכל מסנן קרינה נקרא "בנזופנון" שמקורו בבנזין והוא החלק העיקרי בתהליך הסינון של מסנני הקרינה המוכרים. אולם, חומר זה מגביר את קצב ההרס של תאי העור ובכך מגביר את הזדקנותו. בנוסף, הוא ידוע כחומר מסרטן המשחרר רדיקלים חופשיים. 

דוח שפורסם על-ידי מינהל התרופות והמזון של ארצות הברית, כלל הוכחות שרוב תחליבי השיזוף המכילים PABA -
para-aminobenzoic acid, עלולים להיות מסרטנים.

ראו דוגמא למאמר שהתפרסם בכלכליסט על החומרים המסרטנים וקטע מתוך הספר "הבריאות בידיים שלך" בהקשר של מסנני קרינה.

ברור לנו שקרני השמש חשובות ותורמות רבות לגופנו, אבל ברור לנו גם שחשיפה מרובה מדי בשעות לא מתאימות, עלולה להיות מזיקה.

המלצתנו:

בדקו את קרם ההגנה שברשותכם, ואם הוא מכיל אחד יותר מהחומרים הבאים, מומלץ שלא להשתמש בו!

Oxybenzone Avobenzone Para amino benzoic acid (PABA)
Phenylbenzimidazole Padimate O Cinoxate
Sulisobenzone Dioxybenzone Homosalate
Menthyl anthranilate Trolamine Octocrylene Octyl salicyclate
salicyclate

אז מה עושים?

כללים חשובים שישמרו על העור שלכם בצורה בטוחה ובריאה:

  • ראשית, אם אינכם עומדים להיות חשופים לשמש בשעות השיא ו/או לזמן ממושך, הימנעו משימוש במסנני קרינה מכל סוג כולל קרמי פנים המכילים מסנני קרינה.
  • הימנעו מחשיפה ממושכת לשמש, במיוחד בשעות השיא. חשיפה של 15 ד' ביום הינה מספקת ליצירת כמות ויטמין D שהגוף צריך.
  • בזמן חשיפה לשמש חזקה, הקפידו על לבוש ארוך, כובע עם מגן שמש רחב, חולצות מים ועוד. אלו עדיפים בהרבה משימוש במסנני קרינה.
  • הימנעו ממריחה של אזורים בגוף אשר אינם חשופים לשמש.
  • אם נאלצתם להשתמש במסנני קרינה, השתמשו במסנני קרינה של לא יותר מ 15 SPF* אשר לרוב אינם מכילים חומרים כימיים מסוכנים כאשר העדיפות היא להשתמש בתכשירי הגנה טבעיים / אורגנים המכילים חומרים טבעיים שאינם מסוכנים לגופנו.
  • כאשר אתם נחשפים לשמש חזקה, תנו לגוף 10-15ד' להיות ללא מסנן קרינה לצורך הפעלת תהליך יצור ויטמין D ורק לאחר מכן מרחו את הגוף בקרם טבעי שאינו פוגע בעור.

תזונה עשירה בעלים ירוקים, נבטים, צמחי תבלין, פירות וירקות

מעבר לעובדה הידועה שמזונות אלו מקטינים את הסיכון לסרטן כיוון שהם מכילים נוגדי חמצון רבים, נמצא כי תזונה קבועה העשירה במזונות אלו משפרת את יכולת ההתמודדות של העור מול קרני השמש ובכך מאפשרת חשיפה ארוכה יותר ובטוחה יותר.
מחקר מעניין  (יולי 2016) בדק את ההשפעה של צריכה של תמצית רוזמרין ותמצית אשכוליות כתוספי תזונה על תגובתיות העור לחשיפה לשמש. המחקר מצא ירידה ניכרת בהשפעה השלילית של קרני השמש על העור אשר התבטאה בירידה באדמומיות ושיפור בגמישות העור לעומת קבוצת הביקורת.
במחקר מצוין כי משתתפי המחקר צרכו את התוספים לפחות שבועיים לפני החשיפה לשמש דבר המסביר ששיפור הגנה של העור הינו תהליך הדורש זמן ולכן מומלץ שתזונת הקיץ תותאם לעונה באופן מיטבי (ראו מאמר נפרד בנושא תזונת קיץ).

יתרונותיהם של מסנני הקרינה הטבעיים

עקרון הפעולה העיקרי של מסנני קרינה טבעיים הוא בכך שפעולת ההגנה שלהם מבוצעת על ידי יצירת חסם פיזי על גבי העור, ללא צורך בהיספגות הקרם וזהו גם יתרונם הגדול. לכן, ניתן למרוח אותם מיד עם החשיפה לשמש ואין צורך להמתין לספיגתם בעור. 
לעומתם, עקרון הפעולה של מסנני קרינה כימיים הוא היספגות החומרים הכימיים בעור (דבר המהווה נזק לעור הגוף) על מנת לבצע את פעולת ההגנה ועל כן יש למרוח אותם כ 15-30 דקות לפני החשיפה לשמש.

בנוסף, כיום ידוע כי אבץ הינו מינרל טבעי ובטוח לשימוש כמסנן קרינה ולכן אין צורך להשתמש במסנני קרינה המכילים חומריים כימיים החודרים לעור ומזיקים לו. מרבית ממסנני הקרינה הטבעיים משתמשים באבץ כמרכיב עיקרי ובטוח ומומלץ לקרוא על תווית המוצר מה הוא מכיל. 

מסנני קרינה איכותיים, מכילים גם שמנים טבעיים המזינים את העור ותורמים להתחדשותו ולצמצום הנזקים של קרני השמש החזקות.

* Protective Factor Sun - SPF - הינו מספר המראה תוך כמה זמן עלול האדם לקבל כווית עור מקרני ה UVB (הקרניים הקצרות) אולם הוא אינו מתייחס לקרני ה UVA אשר ידועות כגורמות לסרטן העור. אולם בפועל, ההבדל בין המספרים במסנני הקרינה הינו שולי כאשר ההבדל המשמעותי הוא שככל שה SPF נמוך יותר, יש למרוח שוב את הקרם לאחר תקופת זמן קצרה יותר. דוגמא, מסנן קרינה בעל SPF 15 יש למרוח כל שעתיים אך לרוב הוא יכיל חומרים פחות מזיקים לגופנו.

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    המוצרים המומלצים שלנו לקיץ

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    מתכונים
    בריאים

    TOP דילוג לתוכן