fbpx

איך נבחר מסנני קרינה?

כיצד נתגונן מפני השמש? רועי סופר

קיץ, שמש, חם.

הכי טבעי בעולם לצאת ולהסתובב בחוץ עם בגדי קיץ קלילים.

גם על פי הרפואה הסינית חשוב להיות בחוץ, לספוג את חום השמש ולהזיע.

חשיבות חום השמש לגופנו:
מאז ומעולם קרני השמש נחשבו כגורם מרפא והמושג "אמבטיית שמש" הינו מושג שגור ברפואה העתיקה וחשיפה לשמש נחשבה תמיד כגורם מונע מחלות ואף מרפא.
על פי הרפואה הסינית, לחום הקיץ תפקיד משמעותי לגופנו בכך שהוא מכניס אנרגיה חמה הנאגרת בגוף. 

חום זה חיוני למערכת החיסון שלנו והוא עוזר להישמר בסתיו ובחורף מפני מחלות הקור,תורם לזרימת הדם ולהזנת כלל רקמות הגוף.

גם המדע מצא כי לקרני השמש ישנן השפעות בריאותיות רבות וחיסוניות כדוגמת: 

  • יצירת ויטמין D - הוויטמין האחראי בגוף לספיגת הסידן, חוזק העצמות ומניעת אוסטאופורוזיס ובעיות שיניים וחניכיים. כמו כן לוויטמין D ערך חשוב בהגנה על הגוף בפני מחלות זיהומיות ומחלות ויראליות, חיזוק החוסן הגופני, קיצור משך המחלה ומניעה של מחלות סרטן שונות.
  • הקרניים האולטרה סגולות של השמש חשובות להטמעה של הוויטמינים בגופנו
  • חיטוי וריפוי של פצעים הקיימים על גבי העור.
  • הפרשת הורמון המלטונין ע"י המוח החשוב לוויסות המחזורים הביולוגיים בגופנו.
  • עידוד וצמיחה של שכבות האפידרמיס שבעור וחידוש תאי העור.
  • הרפיית דופן כלי הדם ושמירה על לחץ דם תקין.
  • ועוד...

מכך ברור לנו כי קרני השמש מעודדות תהליכים רבים בגוף ואל לנו לפחד מהם ואין שום סכנה להימצא תחת קרני השמש הישירות אם הדבר נעשה בצורה נכונה.

חשיפה לשמש צריכה להיות מושכלת, לזמן קצר בכל פעם וכמובן לא בשעות שיא החום.

זה המקום לציין כי בשנים האחרונות נצפתה ירידה אצל חלק ניכר באוכלוסיה ברמת ויטמין D.
מצב זה נגרם ממספר סיבות עיקריות:
  • חשש מחשיפה לשמש - הרבה מאד הפחדות של המדיה מקרני השמש
  • שימוש קבוע במסנני קרינה - אשר מונעים את ספיגת קרני השמש לגופנו והשפעתן על מגוון תהליכים פיזיולוגיים הכרחיים
  • שעות משרד רבות וחוסר חשיפה לשמש

אנשים רבים, במיוחד נשים וילדים, משתמשים באופן כמעט יומי במסנני קרינה. מסננים אלו מונעים מקרני השמש לחדור לגופנו ובכך מונעים מגופנו את השפעתם החשובה אשר הזכרנו מעלה.

השימוש במסננים מסויימים עלול לסכן אותנו מאשר להגן עלינו!!!

כולנו משתמשים במסנני קרינה מתוך החשש והפחד מהנזקים שקרני השמש עלולים לגרום לעור הגוף ומהחשש של היווצרות מחלת הסרטן. 
אולם, לצערנו, מרבית מסנני הקרינה הנפוצים בשוק אינם מכילים חומרים המונעים את חדירת קרני ה UVA (קרני האולטרה סגול) העלולות לגרום לסרטן וגרוע מכך, מסנני קרינה במיוחד אלו עם רמת SPF גבוהה, מכילים חומרים כימיים הידועים כחומרים מסרטנים או ככאלו העלולים לגרום לסרטן. חומרים אלו חודרים לגוף דרך שכבת העור ומעודדים תהליכים סרטניים ומאיצים את הזדקנות העור ועצם הניסיון "להגן" על העור בעזרת מסננים אלו, יוצר פגיעה חריפה לא פחות.

לצורך הדוגמא: אחד המרכיבים אשר קיים כמעט בכל מסנן קרינה נקרא "בנזופנון" שמקורו בבנזין והוא החלק העיקרי בתהליך הסינון של מסנני הקרינה המוכרים. אולם, חומר זה מגביר את קצב ההרס של תאי העור ובכך מגביר את הזדקנותו. בנוסף, הוא ידוע כחומר מסרטן המשחרר רדיקלים חופשיים.

בינואר 2020, מחקר שפורסם על ידי ה FDA מצא כי 6 מהחומרים הכימיים הנפוצים ביותר בשימוש במסנני קרינה, נספגים אל העור אפילו לאחר מריחה אחת וחלקם אף נשארו למשך 3 שבועות לאחר הפסקת השימוש

בעייה נוספת שנמצאה (לדוגמא במחקר כאן, במחקר כאן, ובמחקר כאן) היא שחלק מהחומרים במסנני הקרינה מתערבבים עם חומרי החיטוי הנפוצים בבריכות (כלור וסודיום היוכלוריד), נוצרת תגובה כימית המורידה את יעילות חסימת השמש והופכת את המסננן קרינה לרעיל ואף בעל אפשרות יצירת מוטציות ב DNA.

קבוצת מדענים מארה"ב מארגון ללא מטרות רווח שחוקר סיכונים לבריאות ולסביבה, יצא בקריאה להוריד מהמדפים אלפי מוצרי הגנה מהשמש בטענה שהראיות המדעיות מספיק חזקות כדי להגדיר אותם כחשודים כמסרטנים. ידיעה על כך התפרסמה באוגוסט 2021 במוסף הכלכלי של The Marker.

דוח שפורסם על-ידי מינהל התרופות והמזון של ארצות הברית, כלל הוכחות שרוב תחליבי השיזוף המכילים PABA -
para-aminobenzoic acid, עלולים להיות מסרטנים.

ראו דוגמא למאמר שהתפרסם בכלכליסט על החומרים המסרטנים וקטע מתוך הספר "הבריאות בידיים שלך" בהקשר של מסנני קרינה.

ויש עוד מגוון רחב של מחקרים בנושא אבל הכיוון ברור ומובן לכולנו. הם עלולים להזיק יותר מאשר להועיל!

ברור לנו שקרני השמש חשובות ותורמות רבות לגופנו, אבל ברור לנו גם שחשיפה מרובה מדי בשעות לא מתאימות, עלולה להיות מזיקה, ולכן, המלצתנו היא:

בדקו את קרם ההגנה שברשותכם, ואם הוא מכיל אחד יותר מהחומרים הבאים, מומלץ שלא להשתמש בו!

אז מה עושים?

כללים  לחשיפה בטוחה בשמש:

  • ראשית, אם אינכם עומדים להיות חשופים לשמש בשעות השיא ו/או לזמן ממושך, הימנעו משימוש במסנני קרינה מכל סוג כולל קרמי פנים המכילים מסנני קרינה וזאת בכדי לאפשר לגוף לספוג את קרני השמש החשובות והימנעות משימוש בחומרים כימיים מיותרים. 
  • הימנעו מחשיפה ממושכת לשמש, במיוחד בשעות השיא. חשיפה של 15 ד' ביום הינה מספקת ליצירת כמות ויטמין D שהגוף צריך.
  • בזמן חשיפה לשמש חזקה, הקפידו על לבוש ארוך, כובע עם מגן שמש רחב, חולצות מים ועוד. אלו עדיפים בהרבה משימוש במסנני קרינה.
  • הימנעו ממריחה של אזורים בגוף אשר אינם חשופים לשמש.
  • אם נאלצתם להשתמש במסנני קרינה, השתמשו במסנני קרינה של לא יותר מ 15 SPF* אשר לרוב אינם מכילים חומרים כימיים מסוכנים כאשר העדיפות היא להשתמש בתכשירי הגנה טבעיים/אורגנים המכילים חומרים טבעיים שאינם מסוכנים לגופנו.
  • כאשר אתם נחשפים לשמש חזקה, תנו לגוף 10-15 דקות להיות ללא מסנן קרינה לצורך הפעלת תהליך יצור ויטמין D ורק לאחר מכן מרחו את הגוף בקרם טבעי שאינו פוגע בעור.

השפעה של תזונה על השיזוף שלנו:

  • ראשית מומלץ להרבות בצריכה של תזונה עשירה בעלים ירוקים, נבטים, צמחי תבלין, פירות וירקות: מעבר לעובדה הידועה שמזונות אלו מקטינים את הסיכון לסרטן כיוון שהם מכילים נוגדי חמצון רבים, נמצא כי תזונה קבועה העשירה במזונות אלו משפרת את יכולת ההתמודדות של העור מול קרני השמש ובכך מאפשרת חשיפה ארוכה יותר ובטוחה יותר.
  • מחקר מעניין (יולי 2016) בדק את ההשפעה של צריכה של תמצית רוזמרין ותמצית אשכוליות כתוספי תזונה על תגובתיות העור לחשיפה לשמש. המחקר מצא ירידה ניכרת בהשפעה השלילית של קרני השמש על העור אשר התבטאה בירידה באדמומיות ושיפור בגמישות העור לעומת קבוצת הביקורת.
    במחקר מצוין כי משתתפי המחקר צרכו את התוספים לפחות שבועיים לפני החשיפה לשמש דבר המסביר ששיפור הגנה של העור הינו תהליך הדורש זמן ולכן מומלץ שתזונת הקיץ תותאם לעונה באופן מיטבי (ראו מאמר נפרד בנושא תזונת קיץ).
  • הפחיתו את צריכת הסוכר והפחמימות הפשוטות למינימום: מחקרים מהזמן האחרון מראים כי רמה גבוה של סוכר בדם מעלה את רגישות העור לקרינת UV. 

יתרונותיהם של מסנני הקרינה הטבעיים:

עקרון הפעולה העיקרי של מסנני קרינה טבעיים הוא בכך שפעולת ההגנה שלהם מבוצעת על ידי יצירת חסם פיזי על גבי העור, ללא צורך בהיספגות הקרם וזהו גם יתרונם הגדול. לכן, ניתן למרוח אותם מיד עם החשיפה לשמש ואין צורך להמתין לספיגתם בעור. 

לעומתם, עקרון הפעולה של מסנני קרינה כימיים הוא היספגות החומרים הכימיים בעור (דבר המהווה נזק לעור הגוף) על מנת לבצע את פעולת ההגנה ועל כן יש למרוח אותם כ - 15-30 דקות לפני החשיפה לשמש.

בנוסף, כיום ידוע כי אבץ (שאינו בגודל ננו - Non Nanoׂ) הינו מינרל טבעי ובטוח לשימוש כמסנן קרינה ולכן אין צורך להשתמש במסנני קרינה המכילים חומריים כימיים החודרים לעור ומזיקים לו. מרבית ממסנני הקרינה הטבעיים משתמשים באבץ כמרכיב עיקרי ובטוח ומומלץ לקרוא על תווית המוצר מה הוא מכיל. 

מסנני קרינה איכותיים, מכילים גם שמנים טבעיים המזינים את העור ותורמים להתחדשותו ולצמצום הנזקים של קרני השמש החזקות.

מה זה Protective Factor Sun) - SPF) ומשמעות המספר?

SPF הינו מספר המראה תוך כמה זמן עלול האדם לקבל כווית עור מקרני ה UVB (הקרניים הקצרות) ומשמש כמדד למידת ההגנה מהקרינה של התכשירים השונים. 

לדוגמא, תכשיר בעל SPF 30, זמן החשיפה לשמש עד להופעת אדמומיות בעור יהיה ארוך פי 30 לעומת עור לא מוגן.

אולם חשוב לדעת שמדד ה SPF אינו מתייחס לקרני ה UVA שהן אלו הגורמות לסרטן העור וכן הוא אינו מצביע על עמידות קרם ההגנה לאורך זמן או בחשיפה לרטיבות. 
בפועל, ההבדל בין המספרים במסנני הקרינה הינו שולי ביותר. לדוגמא, מסנן הגנה בעל SPF30 מסנן כ 97% מהקרינה לעומת מסנן הגנה בעל SPF50 מסנן 98% מהקרינה, כך שהתועלת היחסית הנוספת שלו שולית עד זניחה. אולם בכדי להגיע למסנני הגנה עם SPF גבוה (מעל 30) יש להשתמש בחומרים כימיים שכאמור בעייתים וחשודים כרעילים.

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    המוצרים המומלצים שלנו לקיץ

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    מתכונים
    בריאים

    ספר ילדים – הכוחות המיוחדים של שי
    סיפור ילדים מופלא שעוזר לילדים (וגם להורים!!!) לסמוך על עצמם ועל כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף שלהם, להתחזק ולהתגבר על כל מחלה....
    למידע נוסף לחץ כאן
    TOP
    דילוג לתוכן