fbpx

משמעות חג הפסח וטיפים בריאים לחג

מה כדאי לאכול בחג הפסח | רועי סופר

חג הפסח בפתח ואחת השאלות שעולה אצל מטופלים רבים היא מה אפשר לאכול בחג הזה?
כולם טוענים שאין מה לאכול (לאלו השומרים על אי אכילת חמץ כמובן), מצד שני, אחרי החג אנחנו זוכים לשמוע תלונות של "כמה עליתי במשקל", "אני ממש עייף"...

קצת על משמעות החג ואיך "להתמודד איתו"

חג הפסח הנחשב כחג החירות, סמל להתחלות חדשות, ניקוי וטהרה לא סתם נקבע בתקופת האביב. האביב זוהי עונה מיוחדת שבה רואים בבירור את ההתחדשות העוטפת את שלל הטבע, מה שקורה גם בגופנו באותה עונה. 

המצה, הנקראת בהלכה כ"לחם האמונה", ובשמות נוספים "לחם העוני" או לחם "החירות והשחרור", מסמלת את הדף החלק, הנקי והפשוט שאיתו מתחילים מחדש את החיים.זהו מזון בסיסי וראשוני אשר "מצצו" ממנו את המים והוא בא להזכיר לנו איך מתחילים תקופות חדשות מהבסיס בצורה פשוטה ונקייה.

טיפים לתזונה בחג הפסח

חג הפסח, החירות וההתחדשות המסמל ניקוי וטהרה מגיע לאחר עונת החורף, תקופת ההאטה ואגירה ובכדי להתחיל מחדש, אנו מתחילים עם מזון בסיסי ופשוט תוך ניקוי וסילוק של מה שלא צריך או מה שמפריע לתהליך החדש אותו אנו מתחילים.

לכן הכלל הראשון בתזונה בתקופה זו, הוא לשמור על תזונה פשוטה ונקייה ככל הניתן וכמה שפחות מורכבת/מעורבבת בכדי לאפשר לגוף לעשות ריסטארט, להנות מהמתרחש בטבע ולהתחיל מחדש. 

עקרונות תזונה לתקופת האביב בכלל ובפסח בפרט:

  1. ירוק, ירוק, ירוק: פסח הוא התבטאות האביב, החופש, התנועה, החירות, הצמיחה. הכניסו כמה שיותר ירוק לגוף. עלים ירוקים, קטניות ודגנים ירוקים. אורז עם אפונה/מש, אורז ירוק עם שמיר ופטרוזיליה, מרק אפונה, פריקי-חיטה ירוקה (כן, זה כשר), עלי מנגולד מוקפצים עם שמן זית ולימון, חביתת ירק עם עירית ובצל ירוק ועוד… 
  2. מזונות עם סיבים עוזרים להכניס תנועה לגוף וכמובן להניע את התקיעות של המצות.
  3. ואל תשכחו - מזון פשוט לעיכול, תומך בתהליכי ניקוי וחידוש. מינמום ערבובים ו"בלאגנים".

מה כדאי ואפשר לאכול בפסח? יש מגוון רחב של אפשרויות טובות:

  1. דגנים בריאים: אורז מלא, חיטה ירוקה-פריקי מתאים בדיוק לתקופת האביב וההתחדשות, קינואה, אמרנט (דגן מאד מאד בריא ועשיר בחלבון).
  2. קטניות (לאוכלי קטניות כמובן): אפונה, שעועית, מש, עדשים, חומוס… מומלץ מאד להנביט את הקטניות אפילו להנצה קטנה. 
  3. נבטים: מעבר לעושר המינרלי והויטמינים הרבים שבהם, הם ירוקים ומביאים איתם את אנרגיית הפריצה, הצמיחה וההתחלה. מזון נפלא לתקופה זו.
  4. קמחים שניתן להשתמש בהם: קמח חומוס, קמח עדשים, קמח אורז, קמח שקדים.
  5. עלים ירוקים כדוגמת מנגולד, עלי בייבי, עירית, בצל ירוק, נבטים - נבטי ברוקלי, אלפלפא. 
  • נסו להימנע ככל הניתן מאכילה של תפוחי אדמה. זהו המזון ההפוך לתקופת האביב.

איך להתמודד בצורה טובה יותר עם המצות?

  1. רכשו מצות מחיטה מלאה עם עדיפות לכוסמין מלא. חיטה מלאה כידוע עשירה בסיבים וקלה יותר לעיכול ולספיגה. הכוסמין מיטיב עם מערכת העיכול. 
    כמו כן, מצות אלו יקרות יותר, מה שגורם לנו לקנות פחות ולאכול פחות :)
  2. העדיפו מצות שנעשו בעבודת יד.
  3. בכדי להימנע מעצירות, הגדילו את כמות הירקות (במיוחד מבושלים/מאודים) שאתם אוכלים . מומלץ להרבות בסלק ובמיה (סלק הינו מניע מעיים ובמיה הינו ירק מוציליגי המניע ומחלחל את המעיים).
  4. שימו כפית זרעי צייה וכפית זרעי פשתן בחצי כוס מים למשך הלילה ושתו על הבוקר. 
  5. וכמובן, הקפידו על שתייה מרובה התורמת לניקוי הגוף.

ארוחות החג:

זוהו מאורע הערב ויש בו הכל מהכל. מגוון רב של סוגי מזונות, עושר רב, שעה מאוחרת. תרכובת אידיאלית להתשה של מערכת העיכול שלנו. קשה לה להתמודד עם כל הטוב הזה, לעכל אותו בשעת לילה מאוחרת (מתי שהיא אמורה לנוח), לפרק ולספוג אותו. מתכון אידאלי לעלייה במשקל או החמרה של מצבים בריאותיים.

אז לא נהנה מארוחת החג?
ברור שכן, הטיפ המוכר הוא לאכול מהכל קצת. אז זהו, שלא. אכילה מהכל גם אם זה "רק" קצת, היא ההיפך מכל מה שדיברנו כאן. לכן ההמלצה שלנו היא - תבחרו 3-4 מנות/מאכלים מהשולחן ומהם תאכלו ותשבעו. מכל השאר, תשימו בקופסאות ותאכלו בימים הבאים. שימרו על עקרון הפשטות.

קינוחים

מעבר להמלצה הרגילה של להמעיט, חשוב לא פחות זה לחכות לפחות 40-50 דקות מסיום הארוחה (שירו את שירי החג, ברכו את מגוון הברכות, חפשו אפיקומן, הפתעות לילדים…), שתו תה שתומך בעיכול כדוגמת תה שומר, תה מרווה, מליסה, הל, ציפורן… ככה נאפשר למערכת העיכול לעכל את מה שאכלנו בצורה טובה יותר לפני שאנחנו ממלאים אותה במשהו חדש (ולרוב סוכרי). 

לאלו המנקים ומכינים את הבית לחג

כחלק מהכנות הניקוי של הבית (וגם הניקוי של הגוף), נצלו זאת ונקו מהבית "מזונות ומאכלים" לא רצויים ואל תחזירו אותם לבית לאחר הפסח. תוציאו כל מזון מתועש, מלאכותי, מזונות עשירים בסוכר וכל מה שאינו באמת מזון. 

אין לי ספק שמי שיקפיד על המלצות אלה, מעבר לשמירה על המשקל, ישמור גם על הבריאות.
חג פסח שמח ובריא!

כמובן שלא נשאיר אתכם בלי מתכון:

מרק אפונה אביבי

מאמרים נוספים בנושא:

TOP
דילוג לתוכן