בואו נעבור את החורף בשלום

הטיפ שיקצר לכם את ימי המחלה בבית - מדריך לחורף בריא | רועי סופר

"חורף... הגשם מטפטף על העורף... וקרררררררר....."

החורף עומד בפתח ואיתו באות המחלות!
כולנו זוכרים את ההתקררויות, השפעת, הנזלות, החום...


האם גם השנה הילדים שלנו חייבים להיות חולים כל כך הרבה?
מה אפשר לעשות בכדי לחזק את מערכת החיסון שלהם וממש בקלות?


הסתיו בסיומו, העלים מצטמקים, מתייבשים ונושרים, העץ הופך לערום כאילו כלום בו. חורף
הטבע מתחיל להיכנס לתקופת אגירה לצורך שמירה על הקיים והכנה לאביב הבא אחריו.

תקופת החורף זוהי תקופה בה כל הדברים בטבע נוטים להתכנס, לנוח ולהאט את פעילותם.
זהו זמן שבו הטבע וגופנו עוברים לתהליך של אגירה ושימור
לצורך חידוש כוחות לקראת האביב הקרב.
שעות האור מתקצרות והלילה מתארך ובהתאם גם גופנו, כמו שאר היצורים בטבע,
נכנס לתקופה של התכנסות ואגירה בכדי לשמור ולמנוע בזבוז וכלוי של האנרגיה שבגוף.

winter

עונת החורף מספקת לנו הזדמנות לטעון את הסוללות.
כמו בסוללה, הגוף שלנו מייצר חשמל (חום מטאבולי) על מנת לאפשר את כל תהליכי החיים.
פיזור ובזבוז של אנרגיה בתקופה זו, תחליש את האדם, תרוקן את המצברים ומחלות יופיעו.

אז איך נוכל למנוע את מחלות החורף?

תזונה:

תזונה על פי העקרונות של הרפואה הסינית בחורף מאפשרת הזדמנות יקרה מפז לחזק את הגוף, למלא את המצברים ולתמוך בתפקודי האיברים הפנימיים.

בישול המזון:
בחורף חשוב להקפיד לאכול מזון חם ומבושל.

Casserole_dish
שיטות הבישול בחורף, מטרתן להכניס חום למזון. חום זה נאגר בגופנו ומשמש כעזר לחימום הגוף כנגד קור החורף ומהווה בסיס הכרחי לתפקודי הגוף השונים.

הבישול אמור להיות בישול ארוך ובאמצעות כלים כבדים בעלי מבנה סגור.

שיטות בישול מומלצות:

אפיה, נזידים, גולאש, קונג''י (אורז המבושל לאורך לילה שלם על פלטה), חמין, מרקים, בישול בפויקה, כבישה לזמן ארוך, קלייה, טיגון מדי פעם וכל בישול ארוך אחר.
מהו המזון המתאים לחורף:

בחורף נאכל יותר מזונות מלוחים, יותר חלבון מן החי, קטניות כהות, פירות יער כהים מיובשים, ערמונים קלויים ויותר שמנים צמחים.
חשוב להימנע מאכילה של מזונות קרים כדוגמת מוצרי חלב (גם חלב צאן), פירות הקיץ ועוד...

להלן טבלה המרכזת את המזונות המומלצים לחורף:

 

סוג המזון: דוגמאות:
חלבון מן החי:

יש להתייחס לחלבונים מן החי כתוספת חיונית למזון אך לא כעיקר המזון. בתקופת החורף מרבית האנשים יכולים להסתפק בשלוש עד ארבע מנות של חלבון מן החי לשבוע. לאלו הממעטים באכילת בשר, החורף הינו הזמן המתאים להוספת בשרים לתפריט אשר הינם בעלי אופי מחמם.

• בשר בקר
• כבש
• דגים כגון: סלמון, לוקוס, פלמידה, מוסר ים, סרדינים, ברבוניות, פרידה, לברק
• ביצים
• עוף
ירקות מועדפים:
• נעדיף לאכול ירקות שורש אשר מרבית האנרגיה שלהם נאגרת
  מתחת לאדמה והם מלאי אנרגיה מחממת לגופנו
• מומלץ לשלב ירק כבוש, מלח או מיסו
• חשוב לשלב אצות ים במיוחד קומבו והיג''יקי
דגנים מומלצים:
כדי להגביר את האפקט המחמם נהוג לקלות מעט את הדגנים בתחתית הסיר לפני הבישול.
 
• כוסמת קלויה. כוסמת הינו אחד הדגנים המומלצים ביותר (אולם אין
  להפריז בו בילדים היפראקטיביים).
• אורז מלא עגול/אורז מתוק
• כוסמין
• שיפון
• שיבולת שועל
דגנים שמהם נמעיט באכילה הינם:
• חיטה

• תירס
• קינואה
קטניות:
בחורף חשוב להקפיד על אכילת קטניות בכל יום.
• שעועית אדומה
• עדשים שחורים
• מומלץ להפחית למינימום את הצריכה של קטנית הסויה ומוצריה כדוגמת: טופו, טמפה וחלבי סויה למיניהן

זרעים, אגוזים ושמנים:
בחורף כדאי לצרוך מהם מעט יותר מן הרגיל.

 

• אגוז מלך הוא המומלץ ביותר
• שקדים
• השמן הנוזלי המומלץ ביותר הוא שמן שומשום בכבישה קרה
• שומשום (מומלץ שומשום שחור) ומוצרי שומשום כדוגמת טחינה
  מלאה.
• ערמונים
תבלינים ומזונות נוספים המתאימים לחורף:
בחורף נשתמש במעט יותר מלח וביותר שמן.
• שמן שומשום קלוי טחון
• שמן אורז (מעולה לטיגון)
• שמן כותנה (הטוב ביותר לטיגון עמוק)

זכרו, תזונה מתאימה לחורף, תתמוך במערכת החיסונית ותעזור לגופנו לעבור את החורף בבריאות תקינה.

בראי הרפואה הסינית

אורח החיים בתקופת החורף:

  • שינה:

אחת מאבני היסוד המשמעותית בתקופת החורף. כל הטבע עובר לתהליך של האטה משמעותית. שינה טובה ומספקת תעזור לגוף לעבור את תהליך החורף

Seasons and Israeli holidays

בצורה מאוזנת, להתחזק ולהתחדש. על כן מומלץ ללכת לישון מוקדם ולקום עם הזריחה.

  •  הימנעות מהזעת יתר וחשיפה לקור:
    חשוב לשמור על חום הגוף ולהימנע מהזעה המאפשרת בזבוז של אנרגיית הגוף וחושפת את הגוף לחדירה של קור, דבר המהווה בסיס להצטננות וחולי.

בספר הרפואה הפנימית של קיסר הצהוב נכתב כי בחורף  "...תשוקה מינית צריכה להיות מרוסנת כאילו שומרים על סוד שמח...הישארו חמימים, הימנעו מהקור ושמרו על הנקבוביות סגורות והימנעו מהזעה".

מומלץ לא להרבות במקלחות אשר חושפות את גופנו למזג האוויר הקר. בחורף הילדים לא מזיעים כמעט ועל כן, מקלחת אחת ליומיים יכולה להספיק.
  • חימום הרגליים:
    לאלו מבניכם הסובלים מכפות רגלים קרות, כמה טיפות של שמן ציפורן על הגרביים או בתוך הנעל, יחממו מאוד את הגוף.
  • חימום המיטה: (לא רק לרווקים)
    ניתן להכניס ק"ג חיטה לתוך שקית בד, כדוגמת ציפית קטנה ולתפור את הפתח. את השקית מחממים במיקרוגל לכ-3 דקות ומכניסים למיטה. החום יישמר בכרית למספר שעות.

נסו, הילדים משוגעים על זה.

Tai_Chi
  • ספורט:

אימון בתרגילי טאי-צ''י או צ''י-קונג בתקופת החורף הינם מומלצים ביותר.

ומה אם כל זה לא עזר ובכל זאת חלית?

ראשית, חשוב להדגיש שלא כל הצטננות היא משהו רע אשר חייבים להילחם בו בכל האמצעים. למעשה זה אפילו חיוני לתרגל פעם-פעמיים בשנה את המערכת החיסונית שלנו, בהתמודדות עם העולם החיצון. אולם, במקרים של מחלה הנמשכת מעל למספר ימים, או מחלה החוזרת על עצמה יש לבדוק מה הסיבה לכך. לשמחתנו, אנו במרפאת עידנים מלווים מאות משפחות בכל חורף החל מטיפולי חיזוק ומניעה של מחלות וכמובן בטיפול במצבי מחלה מגוונים.

אנו מזמינים אתכם להיוועץ עמנו בכל מצב רפואי, בשביל זה אנחנו כאן :)
Winter bookmark

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מוצרים מומלצים לחורף

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    מתכונים
    בריאים

    TOP דילוג לתוכן