fbpx

תזונה ואורח חיים בריאים לקיץ

קיץ ברפואה הסינית

הרפואה הסינית נולדה מתוך תצפיות של אלפי שנים בטבע, הבנת החוקים שלו, כיצד חוקים אלה באים לידי ביטוי באדם, בזמן בריאות ובזמן מחלה וכיצד ניתן להיעזר בחוקים אלה, על מנת לשמור על הבריאות, או לתקן בזמן מחלה.

אחד המודלים הבסיסיים והמוכרים הוא מודל היין והיאנג.
זהו מודל המתאר 
המדגים את האיזון המושלם בטבע בין היין והיאנג ואת התנועה המתמדת ביניהם ולכל עונה יש חשיבות והשפעה על בריאות הגוף.
במעגל עונות השנה, הקיץ מהווה את שיא היאנג. ה-21.6, הוא היום הארוך בשנה והתקופה סביב תאריך זה, היא הזמן שבו אנו יכולים "לספוג" את החום הטבעי, הדרוש לקיומנו.

yin_yang

חום הוא הבסיס כמעט לכל תהליכי החיים בגוף. החל מתהליך העיכול, הפירוק והפקת האנרגיה הדורשים בישול ופירוק פנימי של המזון, דרך פעילות מערכת העצבים, מערכת השרירים, מערכת הלב כלי הדם ועד מערכת החיסון (לא סתם הגוף מעלה חום בזמן מחלה).
החום שאנו סופגים בתקופת הקיץ מהווה את הבסיס הדרוש לתפקוד תקין של מערכות הגוף השונות, גם בעונות הסתיו והחורף. על כן, ישנה חשיבות רבה להתאים את עצמינו, את אורח החיים ואת התזונה שלנו לתנאי הסביבה והאקלים, כן להיחשף (במידה) לשמש ולחום בחוץ ולהמעיט בשימוש במזגן.

מעבר לכך שחום הקיץ הינו חשוב לתפקודי הגוף השונים, הקיץ זו תקופה שבה אנו משילים שכבות ומוציאים החוצה פסולת ועודפים. הזיעה נחשבת כנוזל הלב וזו אחת הדרכים החשובות של הגוף לנקות ולהיפטר מפסולת פיזית ורגשית ובכך לשמור על תפקודי האברים הפנימים בכלל והלב בפרט.  לכן הקיץ גם נחשב כתקופה מצויינת לעבור תהליך של ניקוי 

בהתאם, פירות הקיץ מאפיינים בתוכם את אנרגיית הקיץ. הם קלילים, מאד מניעים ומרוקנים ובכך תורמים לתהליך הניקוי הטבעי המתאים לתקופה זו (אך יש לאכול מהם במתינות, ראו הסבר בהמשך). אכילה מופרזת עלולה להזיק ואילו אכילה מתונה תועיל ותסייע לגוף.

כחלק מתהליך הניקוי וספיגת חום הקיץ, נקבובוית העור שלנו פתוחות בקיץ בשביל לעזור לגוף להוציא החוצה את החום העודף שהוא סופג ופסולת ממנה הוא רוצה להיפטר. לכן קור המזגנים הינו בעיה לא קטנה והוא עלול לחדור לגוף דרך הנקבוביות הפתוחות ולגרום לנו לצינון, כיווצי / התפסויות שרירים, כאבי פרקים ועוד, במיוחד אם משתמשים בהם בלילה, זמן שהגוף חשוף יותר לחדירה ל פתוגנים. לכן מומלץ לישון עם מאוורר חלש או לשים את המזגן על 25°-26° ולא קר יותר.

שלשולי הקיץ המוכרים, כאבי בטן, צינון קיצי ועוד, אלו תופעות בריאות שבהן הגוף לרוב מנסה להיפטר מעודף קור שנכנס אליו אם מתזונה קרה ולחה (כדוגמת ארטיקים, גלידות, פירות הקיץ הקרים, שתיה קרה...) או מקור חיצוני שחדר אליו כדוגמת מזגנים או שאריות מתקופת החורף. לכן אם אתם או ילדכם נהיתם חולים בקיץ, היו ערים מה יכולה להיות הסיבה ושנו בהתאם את ההתנהלות.

עשרת הכללים לתזונה נכונה ובריאה בקיץ:
הקפדה על כללים אלו תעזור לגופנו להיות מכוונים עם הטבע:

1. מטרת התזונה: ליצור תחושת קלילות ושמחה מבלי לפגוע בתפקוד העיכול.
זאת אומרת צריכה של תזונה לא מתאימה, אורח חיים השונה מתכונותיו של הטבע, עלולים להביא לסימפטומים שונים. צריכה קבועה לאורך שנים של מזונות קרים בכלל ובקיץ בפרט, עלולה להוביל להופעה של מחלות כרוניות שונות כדוגמת סכרת, אנמיה, טחורים, אלרגיות, שלשולים, מחלות מעיים ועוד ועוד...

2. שיטות בישול מומלצות לעונת הקיץהשריה בתבלינים, סלט לחוץ, טבילת ירקות ופירות במים רותחים, מרק קיצי, טיגון קצר במים/שמן, אידוי, הנבטת דגנים. שימוש בפחות מלח ושמן, בישול קצר יותר ולרוב עם יותר נוזלים.
לא מומלץ: צלייה, חריכה, קלייה וטיגון של מזונות.
3. הרבו במזונות המכילים נוזלים רבים והפחיתו מזונות "יבשים" ומלוחים (קרקר, ביגלה, פיצוחים).
4. אכלו כמה שיותר טרי, פשוט וקליל והמנעו מארוחות גדולות וכבדות.
5. ארוחה כבדה ומורכבת מצירופים רבים מכבידה על מערכת העיכול ופחות מתאימה לתקופת הקיץ.
6. המעיטו במזונות מן החי ובשמנים והרבו בתזונה צמחונית הכוללת דגנים מלאים, קטניות מונבטות, ירקות ואצות.
7.  השתמשו במזונות המבשילים בעונה זו וגדלים באזורינו.
8. על פי הרפואה הסינית בקיץ עלינו לאוורור את גופנו בעזרת פתיחת נקבוביות העור. עשו זאת בעזרת טעמי המזון, תבלינים פותחים כדוגמת פלפל שחור, פפריקה, סומק, ריחן, ופעילות גופנית.
9. הטעם החריף נחשב לטעם מניע ומשחרר. צריכה מועטת של מזונות חריפים בעלי חריפות קלה תיצור תנועה כלפי חוץ ותקל על עיכול המזונות הטריים הרבים שאנו צורכים בקיץ. צריכה מוגזמת של הטעם החריף עלולה ליצור חום פנימי בנוסף לחום הקיץ החיצוני.
10. מזונות ותבלינים מומלצים: ראו ברשימה/טבלה מטה.

כמה המלצות של הסינים העתיקים:
1. קומו מוקדם, הקפידו להיות כל יום בחוץ וסיפגו את קרני השמש. עדיפות לשעות המוקדמות של הבוקר. אל תשימו מקדם הגנה שמפריע לגוף לספוג ויטמין D ואת קרני השמש הכל כך חשובות לגופנו.
2. עשו פעילות גופנית, עדיף בשעות הבוקר המוקדמות. היא פותחת את נקבוביות העור, עוזרת לגוף להוציא פסולת מניעה ומחממת אותו.
3. 
איכלו את ארוחת הבוקר בחוץ תחת שמים פתוחים ומוקדם ככל האפשר. תנו לגוף לספוג את חמימות הבוקר הנעימה.
4. המנעו ככל הניתן ממזגנים המכניסים קור לגוף שלנו, סוגרים את נקבוביות העור ובכך אוטמים את הגוף, פעולה ההפוכה לנדרש לגופנו בתקופת הקיץ.

מזונות מומלצים בקיץ

לפניכם מגוון מזונות מומלצים לקיץ.
זכרו, תזונה מתאימה לקיץ, תתמוך במערכת החיסונית ותעזור לגופנו לעבור את הקיץ בבריאות תקינה ותכין אותו לקראת הסתיו והחורף.
(להורדת הטבלה, גללו מטה, הכניסו את פרטיכם בתיבת הרישום ותקבלו קישור ישיר להדפסה)

אז מה עושים כשבכל זאת מתחשק גלידה או אבטיח?

  • הכל שאלה של מינון. במידה והבריאות תקינה אפשר לאכול מהם פעם בשבוע ולא הכל באותו יום.
  • הוציאו פירות וירקות מהמקרר כשעה לפני האכילה.
  • הימנעו משתייה קרה מהמקרר או עם תוספת קרח. (כן כן, הכוונה גם לאייס קפה)
  • שתו כוס חליטת צמחים פעם ביום כדוגמת חליטת שומר, זוטה, לימונית או לואיזה.
  • לשמירה על מערכת העיכול של ילדכם, שלבו מרק בתפריט השבועי אשר יכניס חום למערכת העיכול ויאזן במעט את המזונות הקרים.
ice_cream

דוגמא מחיי הפרטיים: אני אוהב בקיץ לאכול מדי פעם בבוקר מנת יוגורט (עיזים או כבשים בלבד) עם מבחר פירות העונה חתוכים. זוהי מנה יחסית מקררת ולחה ולכן אני מחמם מעט את היוגורט עד לקבלת מרקם קציפתי נעים ושם הרבה קינמון וציפורן שמחממים את המנה, מקלים על הפירוק והעיכול ומוסיפים טעם מיוחד. ככה מתקבלת מנה מאוזנת.
אפשר גם להוסיף ג'ינג'ר, הל, אגוז מוסקט וכל תבלין אחר מחמם ושתורם לעיכול. 

בנוסף אם אצלנו בבית אחד הילדים מקורר במקרה בתקופת הקיץ, הם יודעים טוב מאד לא לאכול באותו זמן מזון מקרר, כדוגמת ארטיק, גלידה ועוד. הם גם יודעים שאולי הם חרגו מעט ועכשיו הגוף מנסה להיפטר מהקור שהכנסנו אליו.

ומה עם הילדים?
הסבירו להם את הבעייתיות עם האוכל הקר וחישבו עימם על פתרונות חלופיים:

פופקורן, סלט פירות עם דובדבנים, משמשים לשם אסיפת גוגואים ופעם בשבוע קרטיב או גלידה בבריכה או בים (במידה והילד אינו מצונן).

שבו וקראו עימם את העמוד הזה. זה יהפוך אותם להיות חלק מהתהליך ויעזור להם להבין מה טוב ומה לא.

הילד שלכם חולה שוב ושוב? אתם חייבים לגלות מה יהפוך את הילד שלכם לילד בריא!

זכרו, תזונה מתאימה לקיץ, תתמוך במערכת החיסונית ותעזור לגופנו לעבור את הקיץ בבריאות תקינה.

ומה אם כל זה לא עזר ובכל זאת חלית?

ראשית, חשוב להדגיש שלא כל הצטננות היא משהו רע אשר חייבים להילחם בו בכל האמצעים. למעשה זה אפילו חיוני לתרגל פעם-פעמיים בשנה את המערכת החיסונית שלנו בהתמודדות עם העולם החיצון. אולם, במקרים של מחלה הנמשכת מעל למספר ימים, או מחלה החוזרת על עצמה יש לבדוק מה הסיבה לכך. לשמחתנו, אנו במרפאת עידנים מלווים מאות משפחות בכל שנה החל מטיפולי חיזוק ומניעה של מחלות וכמובן בטיפול במצבי מחלה מגוונים.
 
אנו מזמינים אתכם להתייעץ עמנו בכל מצב רפואי, בשביל זה אנחנו כאן :)

חכמים בקיץ - בריאים בחורף!

chinese-calligraphy-summer

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    מתכונים
    בריאים

    ספר ילדים – הכוחות המיוחדים של שי
    סיפור ילדים מופלא שעוזר לילדים (וגם להורים!!!) לסמוך על עצמם ועל כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף שלהם, להתחזק ולהתגבר על כל מחלה....
    למידע נוסף לחץ כאן
    TOP
    דילוג לתוכן