תזונה לסתיו כהכנה לחורף

כיצד נמנע ממחלות החורף הידועות | רועי סופר

לראות את הנולד זה החלק הקל, החוכמה היא להתכונן אליו מראש!

זהו חברים, הקיץ נגמר. למרות שעדין ישנם ימים חמים ואפילו מאד חמים, הקיץ עזב אותנו והסתיו הגיע.

ה- 21 לספטמבר, יום השוויון בשנה (היום שבו שעות האור ושעות החושך שוות), מסמל על פי הרפואה הסינית את שיא הסתיו. אולם אם אנו קשובים למהלכי הטבע, נוכל לראות כי הסתיו מתחיל לתת את אותותיו כבר במהלך חודש אוגוסט בסימנים שונים כדוגמת התקצרות שעות האור, לילות קרירים יותר, הפריחה בשדות נגמרת, העצים מתחילים לנשור, שינויי מזג אויר וכמובן החצבים המופיעים בתחילת ספטמבר.
beech-tree-forest-in-autumn
בדיוק כפי שהטבע מתכונן לחורף, זוהי תקופה שאנו בני האדם צריכים לתת דגש על אורח החיים שלנו ובמיוחד על התזונה שלנו, זאת בכדי שנגיע לחורף מחוזקים ומוכנים. אחרת אתם יודעים מה יקרה - אף נוזל, גרון כואב, השיעול הבלתי פוסק...

 

תזונה בהתאם לעונה, הינה אחת הדרכים החשובות לעזור לגוף לעבור את עונות השנה בשלום.

מה מתרחש בגופנו בתקופת הסתיו?

תקופת הסתיו הינה הזמן בשנה שבו הטבע מתכונן לאגירה והתכנסות. הצמחים נכנסים למינימום בזבוז אנרגיה, העלים נושרים, בעלי החיים מתחילים לאגור מזון וכל הטבע מתכונן להחלפה שבין תקופה חמה לתקופה קרירה וקרה.

הריאות הינן האיבר המקושר על-פי הרפואה הסינית לתקופת הסתיו. האף הינו האיבר החיצוני המבטא את תפקוד הריאות. התנהלות לא נכונה בתקופת הסתיו, תחליש את הריאות והסימפטומים יבואו לידי ביטוי בעונה הבאה - החורף, כדוגמת נזלות, שיעולים, ברונכיט, קוצר נשימה, דלקות ריאות ועוד.

לצורך כך, גם אורח החיים שלנו ובמיוחד התזונה, יהיו מאופיינים במזונות ופעולות העוזרות לגוף בתהליך האחסון, אגירה, צבירה והתכנסות וזאת בכדי לחזק את תפקוד הריאות והכנתן לקראת החורף הקר. 

בראי הרפואה הסינית

דגשי תזונה:

הדגש החשוב ביותר:

לכל אלו אשר עדיין נהנים להם מהארטיקים והגלידות שנשארו במקפיא, זה הזמן להפסיק. כל התזונה הקרה של הקיץ, מלונים, אבטיחים, פירות הקיץ, סלטי הירקות הטריים ובכלל תזונה הנאכלת ישר מן המקרר, עלינו להיפרד ממנה ולהחליפה

Seasons and Israeli holidays

בתזונה חמימה יותר. אכילה של תזונה קרה בתקופה זו, פוגעת ביכולת של הגוף לאגור את החום הדרוש לו לקראת החורף.

מזונות מומלצים לאכילה בסתיו: 
נקפיד לאכול מזונות אשר יעוררו בגוף את יכולת האגירה, הכיווץ וריכוז התמציות. להן דוגמאות למזונות מסוג זה:

  • דגנים - אורז מלא על כל סוגיו.
  • קטניות - שעועית לבנה וכל סוגי העדשים למיניהם.
  • ירקות - כדוגמת שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, לפת, צנון, קישוא, צנונית, קולורבי, כרוב, ארטישוק ירושלמי, דלעת, בצל, חרדל, ג'ינג'ר.
  • פרי הרימון מבשיל בסוף הקיץ ולאורך כל תקופת הסתיו והוא בעל ערכים בריאותיים רבים.
  • לחם שאור גם הוא מזון מצוין לתקופת הסתיו.

כמו כן, נוסיף לתזונה שמנים, זרעים ואגוזים כדוגמת שומשום, טחינה מלאה, שקדים ואגוזים ומעט חלבון מן החי.

להלן טבלה המרכזת את המזונות המומלצים לסתיו

סוג המזון: דוגמאות:
חלבון מן החי:
• בשר בקר
• עוף
דגנים מומלצים:כ - 50% מנפח הארוחה
• סוגים שונים של אורז מלא (אורז מלא עגול/ארוך, אורז בר)
קטניות: עד 15% מנפח הארוחה
 
• עדשים
• שעועית לבנה
ירקות מועדפים: כ - 35% מנפח הארוחה • במיוחד הלבנים כגון: שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, ארטישוק ירושלמי, גזר לבן, קולרבי, צנון, צנונית.

פירות מועדפים:

 

• חבוש 
• רימון
• תמר (מעט)
• אגס
• אפרסמון
זרעים, אגוזים ושמנים:
ניתן לצרוך יותר מאשר בקיץ.
*מומלץ לצרוך שמן בכבישה קרה. 
• שמן שומשום קלוי טחון
• שמן אורז (מעולה לטיגון)
• שמן כותנה (הטוב ביותר לטיגון עמוק)
זרעים:
• שומשום
• טחינה
• בוטנים
• אגוזים
• שקדים
• צנוברים

תבלינים ומזונות נוספים המתאימים לסתיו:

 

• פלפל שחור
• פלפל לבן
• פלפל אנגלי
• שום
• סומק
• קצח
• אצות: הזיקי
שיטות בישול: בישול בתנור, אפייה

זכרו, תזונה מתאימה לסתיו, תתמוך במערכת החיסונית ותכין את גופנו לקראת החורף הקרב.

שיטות הבישול המתאימות לסתיו:

שיטות הבישול בהן מומלץ להשתמש בתקופת הסתיו אמורות לעזור לגוף לאגור את התמציות והחום הדרושים לו לצורך ההסתגלות לקראת החורף הקר.
הבישולים המתאימים יהיו בישולים ארוכים וכבדים כדוגמת תבשילים, נזידים ומרקים סמיכים. בישול על אש נמוכה לזמן ארוך עם מעט נוזלים בשילוב חיתוך גס של הירקות. גם אפייה מתאימה במיוחד לתקופה זו.
מומלץ להשתמש ביותר שמן בבישול, מעט יותר מלח, מיסו וסויה. 
כל אלו תורמים לחימום הגוף ועוזרים לו בהסתגלות לסביבה קרה יותר, לקראת החורף.
osteoperopsis-stew
כך נוכל לעבור את החורף בצורה קלה ובריאה יותר עם פחות מחלות. 

אורח החיים:

חשוב ביותר להתחיל ללכת לישון מעט יותר מוקדם ולקום מוקדם, לעשות תרגילי נשימה ולהימנע מבזבוז אנרגיה
יש להימנע מלבוש חשוף אשר חושף את הגוף למזג האוויר הקריר (גם אם מעט חם בחוץ) ולשמור על הגוף מהרוח הסתווית הקרירה. 

בהתאם, מומלץ להפחית למינימום את השימוש במזגנים בכדי לשמור על חום הגוף.
לאלו מבינכם העושים פעילות גופנית, מומלץ לעשותה בשעות הבוקר ויש עדיפות לפעילות כדוגמת טאי-צ'י, או צ'י קונג השומרות על אנרגיית הגוף.

חושקים להפוך את הבית שלכם לבית בריא ?

זה הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים
צריך רק לדעת איך לעשות זאת.

כל שינוי דורש סבלנות אבל בתמיכה נכונה וליווי מקצועי, זה אפילו הופך להיות מהנה והתוצאה היא אחת המתנות היקרות ביותר שתתנו למשפחתכם. 

אם זה נראה לכם קשה, מורכב ואולי לא אפשרי, בשביל זה אנחנו כאן.
תוך שלוש (כן כן, שלוש) פגישות בלבד! הבריאות במשפחה שלכם יכולה להיראות אחרת לגמרי! 
לחצו כאן והכירו את המשפחות הבריאות של עידנים.

מתכון עדשים מחמם לסתיו

רוצים להתייעץ איתנו? אנחנו כאן לרשותכם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מאמרים נוספים בנושא:

    עזרה ראשונה
    למצבים נפוצים

    מתנות לבריאותכם

    אפשר להבריא ממחלות!

    בואו להבריא איתנו

    מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים מטופל בהצלחה על ידי הצוות המקצועי שלנו באמצעות הכלים של הרפואה הסינית

    חמאה גהי (Ghee) לחורף

    חמאה גהי (Ghee) לחורף

    מרק אפונה אביבי

    מרק אפונה אביבי

    לביבות בטטה של אמא תחיה

    לביבות בטטה של אמא תחיה

    עוגת פירות יבשים

    עוגת פירות יבשים

    משקה אזוקי לחורף

    משקה אזוקי לחורף

    מוס שוקולד ממכר ובריא לשבועות

    מוס שוקולד ממכר ובריא לשבועות

    תה לחיזוק מערכת החיסון

    תה לחיזוק מערכת החיסון

    ממרח משעועית אזוקי

    ממרח משעועית אזוקי

    גבינת שקדים

    גבינת שקדים

    לביבות בטטה אפויות

    לביבות בטטה אפויות

    מתכונים
    בריאים

    TOP דילוג לתוכן